۵ درس‌های بازاریابی از کمپین‌های انتخاباتی

این روز ها حال و هوای شهر و کشور ما ایران جوری دیگری است . نقل محافل پیر و جوان پیگیری اخبار و اطلاعات انتخابات ۹۶ است و بازار بحث و گفتگو همچنان داغ است. اما خارج از مسائل سیاسی می‌توان نگاه ویژه‌ای از دید مسائل بازاریابی به این اتفاقات داشت. تکنیک‌های بازاریابی مختلفی در این عرصه وجود دارد که با توجه به آن ها درس های زیادی می توان گرفت که در این یادداشت سعی داریم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم.

۱. هواداران و مخاطبین خود را بشناسید

اهمیت هر شهر از لحاظ تعداد افرادی که بطور کلی می توانند در آنجا رأی دهند٬ حال چه از لحاظ جنسیت، چه از لحاظ تعداد رأی اولی ها، تعداد دانشگاه ها و… همه و همه به نوبه خود اهمیت دارند که مدیران تبلیغاتی باید به آن توجه کنند و با برنامه ریزی صحیح به اجرای کمپین های تبلیغاتی مناسب برای آن شهر و جلسات حضوری ملاقات مردم با کاندید مورد نظر بپردازند.

پس از این بخش درس میگیریم که مشتریان هدف خود را بشناسیم و به شیوه ای مناسب درباره ی علایق آن ها صحبت کنیم.

۲. رقبای خود را به طور صحیح بشناسید

برای برنده شدن همیشه نیاز است که رقبای خود را درست بشناسید و فعالیت های آنها را بطور مستمر در فضای جامعه رصد کنید و از برنامه کاریشان باخبر باشید تا بتوانید بهترین تصمیمات را در مقابل اقدامات و حرکات آنان انجام دهید و سعی کنید تفاوتی را میان خود و رقبا ایجاد کنید تا توجهات را به سمت خود جلب کنید.

پس از این بخش درس میگیریم که یکی از راه های ایجاد مزیت رقابتی ، بررسی رقبا آن هم به طور صحیح است.

۳. یک تیم قوی و منسجم تشکیل دهید

امروزه با یک استراتژی و برنامه ریزی درست بازاریابی می توان بهترین تبلیغات انتخاباتی را با حداقل هزینه و بالاترین بازدهی انجام داد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که استفاده از اینترنت برای اطلاع رسانی و انتقال اخبار در میان انسانها نسبت به سالیان گذشته رشد چشمگیری داشته است؛ بنابراین کمپین های انتخاباتی و کاندیدها نباید از اهمیت این ابزار غافل شوند اما نکته مهم استفاده صحیح و درست از این فضاهای مجازی است.

کمپین های انتخاباتی نیاز به ساختن یک تیم با حضور افراد با دانش و تخصص های مختلف دارند که در کنار یکدیگر بتوانند برنامه های کاندیدا را درست پیش ببرند. مثلا گرافیست، نویسنده، متخصص آی تی، مدیر تحقیقات، مشاورین سیاسی و … با هم و در کنار هم با خرد جمعی بستر پیروزی کاندیدا را فراهم سازند .

پس از این بخش درس میگیریم که درصد زیادی از موفقیت یک کمپین تبلیغاتی در فضای اینترنت وابسته به تیمی ست که مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارند هر چقدر قوی تر ، کمیپن موفق تر 🙂

۴. ارتباط موثر با مردم برقرار کنید

گوش کردن به درد و دل مردم و حرفهایشان و مشارکت آنها در بحث ها یکی از مهم ترین راه های نفوذ به قلبهایشان است. اینکه کمپین های انتخاباتی بستری دو سویه فراهم سازند و صدای مردم باشند در برنده شدنشان نقش پر اهمیتی خواهد داشت. گاهی از میان صحبت های مردم نکاتی را می توان حس کرد که قطعا در استراتژی کاندیدها و برنامه های آنها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

پس از این بخش درس میگیریم که با درک صحیح از مفهوم مشتری و توجه به تامین نیازها و استعدادهای وی و نیز همسویی با نظرها و آرای او می توان تحولی در کسب و کار خود ایجاد کنیم.

۵. یک شعار ساده با هویت بصری داشته باشید

انتخاب شعار بسیار مهم است. کلماتی کوتاه اما پر مفهوم و تاثیر گذار با هویت بصری ( رنگ ، پوستر و … ) بسیار نقش پر رنگی در جذب هواداران خواهد داشت.

پس از این بخش درس میگیریم که شعارها ابزارهای قدرتمندی در برندسازی به شمار می‌آیند، چراکه همانند نام برند از اثربخشی چشمگیری برخوردارند و در ارتقای ارزش ویژه برند نقش مؤثری دارند.

دنیای اطراف ما ، نمایشگاهی از رقابت برند ها در زمینه بازاریابی ست ؛ هوشیار باشیم و از آن ها درس بگیریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *